December 8, 2011

Cozonac cu mac si bulcute cu povirla







Ingrediente:
  • 800 g faina de spelta tip 812/se poate folosi si faina de grîu
  • 1 cub drojdie proaspata
  • 100 ml apa calduta(pentru frecat drojdia)
  • 150 g zahar
  • 150 g unt moale
  • 1 praf de sare
  • 5 galbenusuri (100 g )*
  • coaja de lamîie, portocla
  • 250 ml lapte caldut
  • 2-3 linguri lapte pentru uns
*albusurile se pot bate si folosi la umplutura de nuca de exemplu

Se cîntareste faina, se face o adîncitura în care se toarna drojdia frecata cu apa si o lingurita din zahar. Se lasa 10-15 minute la dospit, apoi se adauga zaharul, untul, un praf de sare, galbenusurile, coaja de lamîie, portocala si alte arome daca doriti. Se framînta usor, turnînd cîte putin lapte. Cînd aluatul se desprinde de pe peretele vasului în care framîntati, fie manual sau cu robotul de bucatarie, este gata. Se formeaza o bila, se acopera si se lasa la crescut într-un loc caldut, pîna îsi dubleaza volumul.




Aluatul iese usor, pufos, aerat. Eu l-am împartit în doua bucati. Dintr-una am facut un cozonac de juma' de metru, iar din restul aluatului am facut cîteva bulcute/chifle cu povirla/magiun de perje.
Am întins macul gata preparat(mac macinat si fiert putin în lapte cu zahar si vanilie) pe o foaie, pe care am rolat-o din ambele parti pîna am ajuns la mijloc, apoi am taiat si sucit rolele. Noua ne plac cozonacii sparti. Fara gluma. Asa ne plac noua. Ni se par mai buni. De obicei îi fac despicati pe lung sau tai rola în bucati care le asez una lînga cealalta. Se mai lasa în tava la crescut pîna se încalzeste cuptorul, apoi se pensuleaza cu lapte si se da la copt.






Pentru prima data fac aluat dulce din faina de spelta. A iesit foarte bine, si nu se crapa deloc la copt, iar coaja e moale si nu este uscata. Am copt cozonacul la 170 °C timp de 45 minute. Dupa 10 minute l-am acoperit cu folie de aluminiu, pentru a împiedica rumenirea prematura. Aluaturile din faina e spelta se rumenesc mult mai repede decit cele din faina de grîu. Am acoperit cozonacul cu o glazura din zahar pudra si zeama de lamîie.




Pentru bulcute am împartit restul aluatului în sapte parti aproximativ egale, le-am întins, am pus pe fiecare cerc o lingurita plina de magiun, am lipit si rolat putin între palme. Am asezat bilele cu cartea lipita pe tava. Le-am mai lasat vreo jumatate de ora la crescut, apoi le-am dat în cuptorul preîncalzit la 160- 170°C timp de 20-25 minute. Au fost tare bune si pufoase!










59 comments:

  1. Cum pot sa arate...mi-e tare pofta de cozonac cu mac! Si daca imi dai si niste bulcute promit ca te si colind :)

    ReplyDelete
  2. ce apetisanta arata!!!
    Imi place noua fata a blogului tau.
    Daca nu mai vb..iti doresc sarbatori fericite. te pup

    ReplyDelete
  3. Este prăjituri delicioase. Îmi place.

    sărut

    Gizi

    ReplyDelete
  4. Maya!!!!
    Jöhetnék kóstolónak??nagyon finomnak látom!!

    ReplyDelete
  5. Eu vreao o bulcuta cu magiun de prune sau cu silvoita asa cum se spunea la mine in ardeal :) Cozonacul arata tare fain, pufos si crescut!O seara faina.

    ReplyDelete
  6. Imi place asa de mult cozonacul rulat cu mac, este super!

    ReplyDelete
  7. Arata superb si sunt sigura ca sunt foarte bune! Cred ca prima oara as incerca chiflele cu gem, imi place mult poza cu sectiunea chiflei.

    ReplyDelete
  8. Cozonacul este pasiunea mea, il adoram toata familia si nu mi-a lipsit de pe masa de sarbatori NICIODATA, in cei 22 ani de casnicie.
    Nu concep sarbatorile fara aroma, mirosul si gustul lor. Ai tai arata minunat si le simt mirosul de aici.Pupici muuulti!

    ReplyDelete
  9. Inghit iar in sec si-ti admir creeatiile!Stii ca m-ai molipsit cu spelta, nu?
    Nu o folosesc mereu dar nu-mi lipseste din casa.

    ReplyDelete
  10. Mi-e dor de cozonac . tare bine arata si cozonacul si bulcutele .

    ReplyDelete
  11. E mortea mea cozonacul cu nucã...foarte frumos cozonacul tãu, servesc si eu:)

    ReplyDelete
  12. ti-a iesit foarte frumos ! marturisesc ca m-au intrigat bulcutele cu povirla .nam mai auzit denumirea asta.

    ReplyDelete
  13. Cred ca e prima oara cind imi vine sa pling de pofta. Si imaginea, si imaginatia si sunetul si evocarea copilariei si nostalgiile si tot tot tot tot tot tot tot tot tot .... Bulcuta asta cu povirla se plimba rotund prin capul meu de cind am vazut-o prima oara....

    ReplyDelete
  14. Minunat... se simte aroma, ne aduci sarbatorile in casa. Pup!

    ReplyDelete
  15. Cozonacul cu mac este preferatul! Imi place la maxim, iar bulcute inca nu am papat! :) Voi incerca! Arata super bine! Pupicei!

    ReplyDelete
  16. Tare mult imi place cozonacelul cu mac, dar nici de bulcute nu m-as lasa:))Pup!

    ReplyDelete
  17. Vreau si eu.Nu am facut niciodata cu mac,fiindca nu-mi place decat mie.Te pup!

    ReplyDelete
  18. Ce bine arata... Eu am mac doar de presarat pe cozonac, nu asa kg ca tine... Dar o felie de cozonac si o jumatate de bulcuta nu refuz... Vezi, ca am cerut doar o jumatate de bulcuta, c-am vazut rind mare la bulcute...

    ReplyDelete
  19. Super cozonacelul dar cred ca si bulcutele v-au placut:)

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Sa inteleg ca te pregatesti pentru triatlon si astea sunt primele doua curse. Cozonac cu mac si cu spelta. Floare la ureche. Checked! Bulcute cu povarla. N-am auzit de ele dar arata tare bine.Checked!
    Oare ce mai urmeaza?
    I gave up anyway! :)

    ReplyDelete
  22. Am sters unul din mesaje pentru ca imi aparuse din greseala de doua ori. Arata super cozonacul cu mac. Al treilea ma gandeam ca o sa fie ala de Craciun :) Sa ai un weekend cat mai frumos.

    ReplyDelete
  23. Ador riladele, cozonacii sau orice contine mac. Voi incerca reteta de Craciun.

    ReplyDelete
  24. vaaaai, bulcute cu povarla! Buchteln va sa zica :)), asa-i? bune bune!

    ReplyDelete
  25. cozonac cu mac...bun ! da' bulcute cu povirla...???..sunt in dilema...da nu conteaza daca-i de papa :)

    ReplyDelete
  26. de cateva zile tot astept postarile astea ;) ... arata superb ambele !!

    ReplyDelete
  27. Imi place tare mult cum ti-a iesit.

    ReplyDelete
  28. Bia, fata noua consta doar în imaginea celor trei frati Petreusi( asa-i numesc eu =)) ) Si mie mi-s dragi. Fac parte din decoratiile de prin casa :D

    ReplyDelete
  29. Paradis, primesti de oricare vrei! :)

    ReplyDelete
  30. Mihaela, si la noi are cea mai buna trecere. Daca mai avem si rahat, era perfect cozonacul! :D

    ReplyDelete
  31. Cristina, au foat atît de bune chiflele, si pufoase de numa!

    ReplyDelete
  32. Vasi, si eu o sa-l fac si de craciun, si ma bucur ca a iesit bina si cu faina asta! Pupic!

    ReplyDelete
  33. Lilly, daca e ceva bun, ma bucur :D

    ReplyDelete
  34. Dorina, poate-ti potolesti pofta, si faci si tu :)

    ReplyDelete
  35. Ramona, la noi cel cu nuca nu are asa mate trecere, dara daca este, se manînca :)))

    ReplyDelete
  36. Pansy, daca tot am vazut ca nimeni nu a auzit de bulcute, am cautat în dictionar. Chiar exista denumirea de bulca, care înseamna chifla. Deci chiar nu este unul dintre maysmele mele =))))))))))

    ReplyDelete
  37. Ralu, nu plînge, mai bine fa sa vezi ce bune-s! :D

    ReplyDelete
  38. Sara, asta a fost si la mine proba generala. Trebuia sa incerc un cozo cu faina de spelta. Bine ca iese :D

    ReplyDelete
  39. Adela, probeaza cu încredere. Merg bine dimneata, sau la pachetel la scoala, gradi... dar si asa, de pofta :D

    ReplyDelete
  40. Licuta, au iesit bine amîndoua, si au mai fost si tare bune :D

    ReplyDelete
  41. DiaMar, eu i-am educat pe ai mei sa le placa si lor =)) Încearca si tu. Poate, pate... :D

    ReplyDelete
  42. Daniela, pai cum? Nu gasesti mac?

    ReplyDelete
  43. Anonym, da au iesit tare bine ambele variante.

    ReplyDelete
  44. Gabita, daca nu ai auzit, gtrebuie sa încerci! Da, eu am facut o proba, sa vad cum iese aluatul dulce cu faina de spelta. Nu puteam sa las pîna în ultimul moment, si de sarbatori nu aveam cozonac :D Ca se cere!

    ReplyDelete
  45. Fancy, ma bucur ca-ti place! Sa ai spor!

    ReplyDelete
  46. Zazule, Buchteln, Bulci, ce-o fi, ca tot bune-s! :D

    ReplyDelete
  47. Coco, nu ramîne "dilemata" probeaza-le! :D

    ReplyDelete
  48. Cat, acum au mai aparut si briosele, gata-s :D
    Te pup!

    ReplyDelete
  49. Haplea, si eu sînt multumita. Cu toate ca mi-a fost oarecum la cozonac ca nu tine prea mult mac, faina fiind mult mai pufoasa si usoara în comparatie cu cea de grîu, si de aceea am pus stratul mai subtire. Dar data viitoare pun strat gros de mac, ca sigur tine! :D

    ReplyDelete
  50. Nu pricepeam ce-s bulcute cu povirla, dar m-am lamurit pana la urma, noroc cu pozele tale exceptionale :)

    ReplyDelete
  51. Vreau si eu o feliuta de cozonacel!! Big Like!!

    ReplyDelete
  52. Kadia, ma bucur ca te-ai lamurit xoxoxo!

    ReplyDelete
  53. Delicioasa reteta si dietetica in privinta cantitatii de unt (nu am gasit pana acum retete cu atat de putina grasime si oua)! Poti cumva sa ma sfatuiesti daca il pot lasa aluatul la frigider de pe o zi pe alta? Nu am timp sa fac totul in aceeasi zi si caut un aluat care se poate lasa la frigider. Aici nu am gasit decat aluaturi foarte grase de lasat la frigider... se numesc brioche. PS Daca vrei seminte de coriandru bo lasa mi mesaj pe email la greenhours... vezi tu continuarea in lista

    ReplyDelete